Spelreklamen blir bara mer och mer synlig. Spelbolagen satsar nämligen enorma summor på reklam och det är framförallt de utländska spelbolagen som lägger mycket krut på detta. För många företag är spelreklamen en bra grej och leder till att de kan gå ihop ekonomiskt. För andra, framförallt privatpersoner, är den förödande och leder till att de blir beroende av spel.
De senaste fem åren har spelbolagen satsat enorma belopp på reklam, skriver Svenska Dagbladet. Man har gått från att lägga 1,3 miljarder kronor år 2010, till 3,4 miljarder förra året. Framförallt handlar det om det snabbt växande antalet utlandsbaserade men svenskägda bolagen. De lägger väldigt mycket krut på reklam och marknadsföring i alla kanaler. Det finns visserligen ett främjandeförbud i Sverige som förbjuder svenska medier att publicera reklam för de utländska bolagen men exempelvis sänder många av de svenska tv-bolagen från utlandet och då är de inte bundna till den svenska lagstiftningen och kan tjäna stora pengar på spelbolagens reklam.
Vinner på reklamen
Mängden spelreklam, framförallt från de utländska spelbolagen, är alltså enorm och verkar växa mer för varje år. Den som suttit framför teven en kväll märker förmodligen av detta då var och varannan reklam handlar om spel på nätet. Men det är inte bara i teve som man gör reklam för sig. Detta görs även i tidningar, på reklamskyltar och framförallt på nätet. Det finns en uppsjö av sajter som exempelvis http://www.slotssidan.com/ där man tipsar om olika casinon på nätet på ett informativt sätt. För de olika mediehusen och för spelbolagen själva är detta självklart en riktig vinstaffär och man drar in enormt mycket pengar på detta. Om spelbolagen inte skulle få göra reklam för sig själva skulle det vara näst intill förödande för de svenska mediehusen. För dem är självklart den här frågan och möjligheten till reklamintäkterna oerhört viktig, skriver Aftonbladet.
Fler blir beroende
För andra är den här ökande spelreklamen väldigt problematisk och många tror att den är anledningen till att fler och andra målgrupper än tidigare blir spelberoende. Riksförbundet Spelkontroll har därför nyligen anmält massvis av spelannonser i svenska medier till bland andra Reklamombudsmannen, Lotteriinspektionen och Konsumentverket. De har fokuserat framförallt på den spelreklam som riktar sig till barn och som barn kan ta del av, skriver Göteborgs-Posten. De föreslår också att man förbjuder spelreklam mellan 05.30–08.00 och 17.30–20.00 i olika medier. Varför man vill få bort spelreklamen som riktar sig till ungdomar är mycket på grund av att spelberoendet har gått ner i åldrarna och bland annat beror detta på just reklamen och att man så lätt kan spela på nätcasinon nu. De medier som de anmält reklam i är bland annat:
- Sociala medier som exempelvis Facebook.
- Teve, under tider då barn- och familjeprogram sänds.
- Artiklar och reportage i tidningar som Metro, Aftonbladet och Expressen.